Spreken in het openbaar: 8 tips

openbaar spreken

De gemiddelde persoon heeft meer bang voor het spreken in het openbaar dat angst om te sterven. Feit: Deze angst kan jouw professionele en persoonlijke leven schaden.

Je kent het gevoel wel: Je bent nerveus, je handen zijn aan het zweten, jouw maag draait zoals een tol. Je wilt dit niet doen… Het goede nieuws is dat je deze angst voor het spreken in openbaar kan overwinnen met volgende simpele tips.

In het bedrijfsleven is het enorm belangrijk voor jou om jouw punt duidelijk te maken en een boodschap over te brengen. Het is redelijk waarschijnlijk dat ieder van ons zal moeten spreken in het openbaar, of je nu een formele presentatie geeft voor een publiek, om promotie vraagt aan jouw baas, communicatievaardigheden zijn enorm belangrijk om vooruit te geraken in een professioneel kader.

De angst om te spreken is heel reëel, er zijn echter wel technieken om deze angsten te overwinnen. Er zijn zelfs manieren om jouw energie om te draaien op een positieve manier…

1. Wees georganiseerd

Wanneer je al jouw gedachten en materiaal organiseert in jouw hoofd, zal je meer ontspannen en kalm worden. Wanneer je klare, georganiseerde geachten hebt kan je beter angst om te spreken reduceren omdat je beter kan focussen op één ding tegelijk en dat is het spreken.

2. Elimineer jouw angst om afgewezen te worden

” Wat als mijn publiek geen interesse heeft in wat ik zeg?” Probeer al jouw angsten om afgewezen te worden te elimineren. Mensen zijn er om naar jou te luisteren en dat voor een reden. Of dit nu voor een publiek is of voor jouw medewerkers of…

3. Focus jezelf op patronen

Wanneer je spreekt, probeer dan in een bepaald ritme of structuur te geraken. Gebruik korte zinnen die to the point zijn en herhaal belangrijke sleutelwoorden. Een korte pauze kan zorgen voor anticipatie tussen wat je nu zegt en wat je nog gaat zeggen.

4. Kijk naar jezelf in de spiegel

Oefen voor een spiegel alsof je direct tegen iemand aan het praten was. Als je echt jouw communicatievaardigheden wil verbeteren dan moet je aandacht schenken aan volgende punten:

  • Jouw gezichtsuitdrukkingen
  • Jouw gebaren
  • Jouw lichaamsbewegingen
  • Hoe welkom jij er uit ziet of hoe open jij bent

Wanneer je vriendelijkheid uitstraalt en kalm blijft wanneer je spreekt, zal je ook vriendelijker over komen naar jouw publiek.

5. Oefen en bereid jezelf voor

Er gaat niets boven oefenen en herhalen. Gebruik een script dat je uitschrijft of enkele van jouw sleutelwoorden, maar lees deze niet woord per woord na. Bereidt jezelf voor zodat je ook op elke vraag kan antwoorden die naar jou toe komt.

6. Werk aan jouw ademhaling

Wanneer je jezelf op jouw ademhaling focust zal jouw stem meer resonantie hebben en zal je ontspannen. Adem kalm en focus jezelf op een ritme. Ook al is dit een oefening om in het openbaar te spreken, ademhaling zal je altijd helpen om jouw stress te verminderen op elk gebied van jouw leven.

7. Ontspan en vergeet jouw angst om te spreken

Wanneer je jouw stress loslaat en ontspannen wordt zal jouw lichaam ook ontspannen en zal je er minder gespannen uitzien.

8. Denk niet na over reacties

Onthou dat er altijd wel 1 iemand zal zijn die geen interesse heeft en bezig is op zijn telefoon of iets anders. Besef dat er altijd mensen zullen zijn die zich verveeld of moe voelen. Niemand daarvan doet dit omdat hij/zij iets tegen jou persoonlijk heeft.

Ben je nog niet overtuigd?

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *